« powrót

Nawyki dziecka kształtują się już od najmłodszych lat. Szkoła oraz dom rodzinny to dwa najważniejsze środowiska wychowawcze o decydującym wpływie na jego rozwój. Kształtowanie nawyków to proces złożony. Nakazy i zakazy nie zawsze są dobrą metodą do osiągnięcia celu, jakim jest prawidłowa dieta dziecka. Dziecko uczy się przez naśladownictwo, dlatego tak ważne są zachowania żywieniowe jego opiekunów.

Pięć kroków do zdrowych nawyków

1. Urozmaicenie
Lubimy mieć wybór. Od najmłodszych lat należy przyzwyczajać dziecko do dużego wyboru produktów spożywczych, różnych smaków, kolorów i faktur. Rodziców nie powinien zniechęcać fakt, że dziecko nie chce zjeść danej potrawy. Badania wskazują na konieczność podania produktu co najmniej kilkunastokrotnie, by został on zaakceptowany. Czasami wystarczająca jest zmiana formy podania produktu np. kształt plasterki vs kostka; gotowane vs surowe, by zachęcić dziecko do spróbowania.

2. Regularność
Racjonalne żywienie powinno uwzględniać 5 posiłków dziennie, 3 podstawowe oraz 2 przekąski. W przypadku młodych tancerzy, zapotrzebowanie energetyczne jest wyższe z uwagi na zajęcia tańca jakie dziecko ma w ciągu dnia. Należy to uwzględnić w posiłkach.

3. Wspólne posiłki
Badania wskazują, że dzieci spożywające posiłki wspólnie z rodzicami są mniej narażone na nadwagę i otyłość oraz dokonują lepszych samodzielnych wyborów żywieniowych. Starajmy się, choć jeden posiłek w ciągu dnia zjeść razem z dzieckiem.

4. Wybór produktów
Jeśli jakiś produkt jest w domu, wcześniej czy później zostanie zjedzony. Jeśli nie chcemy by dziecko jadło jakieś konkretne produkty, nie kupujmy ich. Najczęstsze błędami jakie popełniamy jako rodzice to gromadzenie dużych ilości słodyczy (batoniki, ciastka, czekolada, cukierki…) i przekąsek (chipsy, chrupki, paluszki, krakersy…) oraz kupowanie dużej ilości słodkich napojów.

Dziecko, którego rodzice kupują, a następnie spożywają słodycze, słodkie napoje i dania fast food, będzie powielać te wybory. Słodycze nie musza być zabronione, ale ich spożycie należy ograniczyć do minimum.

Dziecko tancerz, choć wydatkuje duże ilości energii, powinno czerpać ją z zdrowych produktów o dużej gęstości energetycznej jak suszone owoce, orzechy, nasiona, masło orzechowe, zdrowe tłuszcze jak oliwa z oliwek czy olej rzepakowy.

5. Aktywność fizyczna
Prawidłowy styl życia to także aktywność fizyczna. W przypadku dzieci tancerzy, warto pamiętać przede wszystkim o regeneracji.